søndag 9. mai 2010

Pasjonsblomst i drivhuset…

En dag jeg var å handlet mat på coopèn, så jeg at de solgte pasjoneblomst (passiflora incarnata) oppbundet i en krans….Normalt ville jeg gått rett forbi denne planten, men så kom jeg på at jeg en gang så en slik plante vokse som en annen klatreplante inne i en hagestue…

….og det var et nyyyydelig syn!!

Først ble jeg veldig overrasket over se at denne pasjonsplanten hadde vokst på sammen vokseplass i flere år….Planten hadde overvintret inne i hagestuen.

Planten var plantet i et hull i gulvet som var fylt med mold…røttene hadde mulighet til å ta opp vann fra utsiden av hagestuen….(under muren….)

 5.5.2010 017

Pasjonsplanten har veldig vakre blomster…

Da jeg var på min mathandlerunde, så ble denne blomsten med meg hjem…

Det første jeg gjorde var å finne en større potte….deretter var det et møysomelig arbeid med å ta blomsterranket av plastkransen som den var surret rundt. Det var ikke bare bare…jeg måtte være forsiktig for ikke å ødelegge de fine slyngtrådene.…

 

8.mai 2010 028   8.mai 2010 033 

5.5.2010 021   5.5.2010 017

Planten ble ompottede og satt ut i drivhuset…her skal den får vokse og slynge seg rundt å forhåpentligvis blomstre utover hele sommer…

Det skal bli spennende å se om den vil trives her inne.. Pasjonsblomsten vokser normalt i tropiske strøk, som i Sør-Amerika.

Ønsker en fin start på en ny uke til alle som er innom!

 

Klem Anita

9 kommentarer:

  1. Det blir nok veldig fint med disse blomstene som skal innta drivhuset. Kanskje en ide til meg også.
    Det begynner å komme seg med drivhuset som er flyttet hit. og noe må jeg fylle i det, så tar gjerne i mot tips.
    Herlighet for en jobb du gjør med å spa bort plengangen og legger grus i stedet. Tung for ryggen, men bra for armene.
    Hvite løytnatshjerter har jeg aldri sett før, bare de gammeldagse røde.
    Lykke til med dine prosjekter, så får vi håpe at varmen kommer, det hadde vært på tide.
    Ha en fin ny hageuke.

    SvarSlett
  2. Hei igjen.
    I fjor flyttet jeg hvitveis akuratt på denne tiden, senere er det vanskelig for de visner jo ned. Jeg skal flytte en hel del til, for det var så gøy at de endelig kom, for jeg har prøvd mange ganger før uten hell.

    SvarSlett
  3. Nydelig blomst som jeg også har i drivhuset. Planen var å la den vokse oppover veggene, men det får vente til neste år - nå har jeg ikke plass :-)
    Jeg har forresten bilde av den i bloggen min, fra 6. mai, men jeg fikk oppgitt et annet navn, Passiflora caerulea, Blå pasjonsblomst.
    Der kan du også lese om hvordan jeg overvintret den.
    Koselig blogg du har forresten :-)

    SvarSlett
  4. Pasjonsblomst er vidundelig vakker! Så fin den ble i drivhuset ditt :) Håper den klarer seg der over neste vinter

    SvarSlett
  5. Et fantastisk syn. Utrolig vakker.!!
    Jeg håper du får masse glede av den, og at den ikke minst liker seg !!
    ;O)

    SvarSlett
  6. Nydelig. Kos deg.
    Og tusen takk for hilsen.
    Klem kristin

    SvarSlett
  7. Dette er et sånt spennende prosjekt jeg liker. Det var forresten en veldig flott plante. Blir spennende å se om den blir som du tenker. Lykke til!

    SvarSlett
  8. Takk for info om agnbøk;D Har bestilt, får den i morgen;)

    SvarSlett
  9. Hei.
    Flott å høre hva du har gjort med din pasjonsblomst. Min mann fikk nettopp en i gebursdagsgave og nå lurer jeg på hva jeg skal gjøre med blomsten når den lukker seg....dessverre alt for fort...
    Faller den av av seg selv eller kniper du den av?
    Er det ellers bare gjødsel, lys og jevnt fuktig som er oppskriften?

    SvarSlett