tirsdag 27. april 2010

Mine plantekasser....

I drivhushagen har jeg spikret meg noen kasser som jeg såvidt har begynt å plantet i… Den ene kassen(…helt til høyre..) har jeg plantet ut en god tue med gressløk...avlegger som jeg har fått av min kjære svigerinne…Resten i kassen har jeg satt løk…vanlig gul løk.

Kassen i midten har jeg kjøpt noen ferdig spirer av salat….Så nå regner jeg med at vi snart kan høste og bruke litt salat…

Ellers så har jeg sått frø av litt mer salat og litt reddik og litt vårløk….

Når jeg sier “litt” så har jeg tenkt at vi vil ha en lang høsteperiode, så da sår jeg i flere omganger….

Sagt på den måten, så høres det ut som dette har jeg gjort før..…:)…men nei da, jeg er helt på nybegynnerstadiet, så jeg leser mye for tiden for å få med meg hvordan ting skal, eller kan gjøres…når jeg  leser på frøposene av det som jeg har sådd her i dag, så anbefales det å så litt frø av gangen med et par ukers mellomrom, slik kan vi da høste i en lenger periode….så dette er testing, testing…

plantekasser 036   plantekasser 038

plantekasser 040   plantekasser 041

plantekasser 053   plantekasser 044

Jeg er kjempeførnøyd med plantekassene mine!!!

Min kjære mann saget matrialene til meg, så skulle jeg jo spikre dem sammen selv….på grunn av det lille arbeidsuhellet (….hammeren traff tommelen i steden for spiker….ajajaj..) som inntraff da jeg var kommet godt i gang, så måtte min kjære mann overta spikre jobben også… Takk for det kjære!!:)

Matrialene som ble brukt, var gamle….ikke så gamle da…de er inprignerte,  men den grønne inprignerfargen var bort…så de hadde fått enfin patina og jeg hadde tenkt å ha dem slik… men jeg ble likevel ikke helt fortrolig med det….så etter noen dager i tenkebokse, ble svart beis kjøpt inn. Treger ikke på det. Nå vil kassene tåle mer og det var også fint i og med at drivhuset er svart…..

I morgen har jeg fri fra jobb!! JIPPY …da blir det hagedag for mor…når ungene er på skolen!!!

Klem Anita

13 kommentarer:

  1. Åh så fina dina plantlådor ser ut, ni kommer med all säkerhet att få njuta av färska primörer hela sommaren! :o)
    ha en finfin dag,.
    Lydia

    SvarSlett
  2. Steike, dette var det sus over! Kjempeflotte plantekasser!! flinke deg - og mannen din! :o) De ser jo helt perfekte, så ryddig og reint du har det. Lekkert!

    Når det gjelder å så litt og litt høres det SÅ smart ut, det har jeg planer om å gjøre selv i år også. Har tidligere hatt tendens til å tømme hele posen med frø når jeg først sår - men man rekker jo aldri å spise opp alt på en gang, og dessuten hadde det vært supert å forlenge høstetiden. :o) Hvor stort er drivhuset ditt forresten? (jeg gleder meg sååå til eget drivhus i år, og tar svært gjerne imot tips og råd fra erfarne drivhuseiere.. ) Er du fornøyd med størrelsen på huset ditt? Huset ditt er foresten UTROLIG lekkert!

    Ønsker deg en fortsatt herlig uke!

    SvarSlett
  3. Du jobber og får det så fint at. Men å slå til tommelen da, ikke noe særlig godt nei. Greitt å få litt hjelp da :O)
    Greitt å plante i kasser, mye arbeid spart.

    Det var en nydelig porselnesplante du hadde.
    Det må være den fineste jeg har sett noen gang.

    Ha en fin uke videre og kos deg med prosjektene dine.

    SvarSlett
  4. For et nydelig drivhus du har. Og flotte plantekasser dere har laget.
    Ha en fin dag.
    klem fra marilyn

    SvarSlett
  5. Så flott grønnsakshave du har laget! Kraftige og flotte materialer, dette likte jeg kjempegodt! Det passet så fint foran det fine drivhuset ditt. Tenk så deilig det skal bli å plukke egenproduserte grønnskaer, de smaker nok ekstra godt :)

    SvarSlett
  6. Hei Anita
    Så utrolig hyggelig at du fant min blogg. Jeg kjenner nesten all din enargi og alle dine ideer gjennom denne bloggen. Fantastisk mye bra du har gjort her. Skulle så gjerne hatt et drivhus...men som du sier, tiden skal også rekke til.
    M.a.o. alt til sin tid!!!.
    Nå får jeg ta å få gjort ferdig mine bed, og ikke minst husbygging, så jeg kan få kost meg med litt annet og.
    Jeg setter meg som følger hos deg og, så jeg kan følge med videre på dine herlige prosjekter. Hyggelig at du viste meg vei her. Jeg kommer tilbake ;O)
    Klem

    SvarSlett
  7. Kjente helt hit at det luktet god varm jord og hobbyglede.Kjmepeflott plass du hadde laget deg

    Kos deg med fridagen

    SvarSlett
  8. Så flott du har det. Dere har vært utrolig flinke:) Jeg håper å få gjort en del i løpet av neste uke jeg. Og å så i moganger har jeg les tom og det høres jo kjempesmart ut:) Skal prøv ejeg og, og håper jeg klarer å gjennomføre:) Ønsker deg en superfin dag i hagen imorgen. Klem

    SvarSlett
  9. Med så mange ting på gang skulle ikke du bli arbeidsledig i sommmer :-). Og med en snill og hjelpsom mann for hånden, så går det bra selv om man ikke selv alltid er på topp. Sånn er det her også. Håper været er på din side i dag, sånn at du får fullt utbytte av fridagen.

    SvarSlett
  10. ikk egodt å slå seg, men hører desverre med...
    nydleige bilder av kreativ og spennedne hage.--
    så langt dere har kommet , ennå det bare er april...
    har ikke sengler dere, skjønner jeg...
    var ute og jobbet isted, og plukket utallige brunsligler fra rodhodendronbladene, de satt ba bladene, oppdaget det ved å titte på hullite blader, herlighet.... hvordan skal det ende på plagene,...
    de ødelegger alt her... sukk...
    men klem og lykketil med ditt prosjekt!!

    SvarSlett
  11. Åh, så herlig å holde på slik. Alltid gøy å prøve noe ukjent for så å se hvordan det blir - og skape seg egne erfaringer. Smart med de kassene - her vil det nok bugne etter hvert tenker jeg.

    Håper tommelen har kommet seg ;-) Ingen skal si du ikke prøvde.

    Klem Marit

    SvarSlett
  12. Stilige kasser! Skal si det ser forferdelig fint ut!!!!

    SvarSlett
  13. Vilka flotta kassar! Det tycker jag om. Dom fungerar ju så bra. lätta att ställa, men framför allt ser det fint ut. Jag sådde mina grönsaker en gång i veckan förra året. likaväl hade jag intrycket av att alla rädisor och all sallad var färdig samtidigt, oh då hade jag tagit det över 6 veckor!!

    SvarSlett