onsdag 14. april 2010

Eføyprosjektet er i gang….

Som jeg nevnte tidligere i et innlegg, så har jeg et prosjekt på gang med noe eføy..

Det er mange som ikke liker å ha eføy i hagene sine…en grunn er nok forde de sprer seg ufattelig fort. De gror villig der du vil ha dem, samtidig som de er villig til å gro der du ikke vil ha dem…Eføy kan lett ta overhånd i en hage hvis den ikke blir passet på.

   Bord V&B 047

Men jeg har alltid likt eføy…både inne og ute. Og det kjekke med dem er at de er vintergrønne…

Som bildene viser ovenfor, så ble det kjøpt inn noen søyler av eføy på jobben min. Disse blir brukt som et element i utstillinger. De ble satt i noen gamle og rustikke sinktønner….Det ble så flott!!!

Jeg har aldri sett eføy på denne måte før…men nå er ikke jeg den som er mest oppdatert på denne fronten. Men da jeg så denne søylen, fikk jeg veeeeldig lyst på en. Så da kom idèen om å lage noe lignende selv, ute i hagen.

Som sagt så gjort!

  14.04.2010 009  14.04.2010 010

Først så tenkte jeg at jeg kunne gått å kjøpt den ferdig. Men jeg spandere ikke et 4-sifret tall på det…..det er da andre ting jeg også ønsker meg til hagen...

Så jeg ble pent nødt til å gå ut i hagen (og til naboen….) for å finne noen “eføybebiser” med røtter på av.

Eføy er veldig lette å ta avleggere av. Når eføyarmer…vokser og legger seg på bakken, røter de seg veldig fort. Da er det bare til å få med litt rot, og klippe av. Plante dem i potter, eller sette dem i vann før de plantes direkte på vokseplassen.

14.04.2010 005  14.04.2010 020

Til min eføy søyle så måtte jeg også få tak i noe den kunne vokse i. Jeg fikk tak i på plantesalget - et gjerde som var ca 90 cm. høyt. Jeg kjøpte 1,5m, og rullet det sammen på langs (det kostet meg 120,-) Søylen ble gravd en god del ned, så over bakken måler den ca 1,2m.

Jeg plantet godt rundt med de selvplukkede eføyene, og bandt dem opp langs gjerdesøylen, men en veldig tynn ståltråd….så vannet jeg godt.

14.04.2010 023  14.04.2010 012

Det ble greit tett nederst, og på bilde ser det gangske gresent ut i toppen…men faktisk så er det noen grener helt opp også…Men jeg klippet av mange lange grener, da er nok sjansen mye større for at de skal greie seg. Syns det var viktigst å få plantet jevnt fordelt nederst.

Det er jo lenge til at søylen min blir så tett og fin som den vi har på jobb, men jeg har tålmodighet… Det er jo artigt å få til slike ting selv… Og jeg gleder meg til jeg må begynne og frisere…

Det bli et artigt element i hagen, en slage romdeler…Og det hyggeligste av alt er jo at den faktisk er eviggrønn.

Ha en fortsatt fin kveld!

Klem Anita

8 kommentarer:

  1. otroligt bra Anita, alla slags murgröna ja!
    har val, varma våta springan

    SvarSlett
  2. Det var en god idè! Skal prøve det jeg også tror jeg. Liker noen utfordringer :-)Hold oss oppdatert da! :-)

    SvarSlett
  3. Jada...jeg skal legge ut bilder etterhvert som eføyen forhåpentligvis vokser..:)

    SvarSlett
  4. Nydelige eføy, elsker den selv men her i trøndelag vokser den nok ikke så villig som nede hos dere men drivved deimott....HIhi, bytte kanskje..?

    Selv prøver ejg ha en litt woodland hage men eføyen er litt vaskelig for emg oppi lia her, skal prøve meg med bergfletta en gang til men så er det nok ;)

    ha ei fin uke videre Anita!

    SvarSlett
  5. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  6. Næh! Dette var da en kjempeidé! Nå løper det helt løpsk i hodet mitt :)

    SvarSlett
  7. Så lurt, jeg har en eføy som ligger og slenger... Kanskje jeg kan gjør noe sånt med den??? Takk for tips:) Klem

    SvarSlett