tirsdag 1. juni 2010

Maisen og en dronning blomstrer…

Jeg var en tur ute i drivhuset nå i kveldingen mens solen var på vei ned… Ville sjekke statusen der ute. Og der så jeg jammen meg at maisen var begynt å blomstre….Det er første gang vi har prøvd oss på mais, så det skal bli spennende å se hvordan dette utarter seg.. Kolben er den en del av blomsten mon tro…??? Eller kommer den etterpå??? Jeg er helt blank her…

  1.6.2010 017

…..det begynner å ligne en liten maisjungel der ute nå…

På selveste 17.mai fikk jeg en stikling av  Dronning Ingrid, av en herlig dame jeg kjenner… og den første blomsten er så vidt begynt å blomstre i dag… Den er så skjønn og samtidig så sart...

1.6.2010 008  1.6.2010 008

Jeg var innom plantasjen her en dag, da så jeg at de hadde samme plante til salgs. Den var veldig diger med mange blomster på og til en veldig god pris….men planten på plantasjen kan ikke måle seg med min Dronning Ingrid, for det om den var trippel så stor som min plante…

Min Dronning har en histiore, og det får du ikke for penger…..

Det er rart det der… Det er noe med det når du har klart å få til en plante fra frø….og når du da får den første blomsten…Det er vel dette som er den store forskjellen på om du er hagegal eller ikke….

Noen kjøper alt ferdig, mens andre vil drive fram selv….Jeg kan forstå begge deler da. Det er ikke alle som vil prøve seg på det der fra frø til blomst, når du kan gå rett på hageland eller plantasjen å kjøpe ferdige planter...

I morgen skal jeg være med på innkjøp av blomster til jobb….vi skal pynte til sommer i en bakgård….gleder meg!! Skal ta masse bilder….

Klem Anita

3 kommentarer:

  1. Tusen takk for hyggelig hilsen på siden min :-)
    Morsomt med nye linse ,men jeg har MYE å lære,fokuset sitter ikke helt som det skal ennå. Ikke vind,ikke puste,riktig lys,riktig avstand riktig innstilling.......man kan bli galk av mindre *ler*

    Gleder meg til bilder av bakgården

    SvarSlett
  2. Du har så rett når det gjelder det med å drive fram sine egne planter. Men jeg gjør begge deler. Og har stor glede av det. Enda kjekkere er det når jeg får av likesinnede som har drevet fram planter av frø eller stiklinger. Da får plantene dobbeltnavn; giverens navn først og så plantenavnet.

    SvarSlett
  3. Du er kommet lenger med maisen enn jeg, og jeg har heller aldri hatt slikt før.
    Ingrid er en flott plante, nydelig farge.

    Såg du hadde vært på Preikestolen, og jeg fikk sug i magen da jeg såg dere ligge på kanten!
    Har ikke vært der enda, men har lyst, og så vet jeg ikke om jeg våger.

    Ha en fin uke videre.

    SvarSlett