tirsdag 22. juni 2010

Dette hårete greiene...vokser i mitt drivhus…

Hva det er..? Ja jeg har ikke sett noe lignende før. Men så har jeg heller aldri plantet mais før….

 

Jeg har kikket og kikket i flere uker nå, om det ikke skulle dukke opp ett eller annet som kunne ligne på en maiskolbe, men uten hell…

Det som jeg først trodde var en kolbe, viste seg å være blomsten….

 

22.06.2010 035   22.06.2010 036

Men nå tror jeg at det er rett før vi får en  kolben.... For når jeg ser nedenfor dette “håret” som vokser ut på plantene så ser jeg også blader som jeg tror kan skjule en maiskolbe… Spenningen er til å ta å føle på!!!

22.06.2010 034   22.06.2010 037 

22.06.2010 039   22.06.2010 040

Jeg og minstegutten sjekker status på maisplantene vær dag nå…. Vi gleder oss såååå til den først maisfesten vi to skal ha…:) ….Da skal vi koke den og ha salt og smør på…mmmm, det er jo så godt! Etter som jeg ser på bildene her nå så må jeg vist ut og vanne litt….plantene ser  kjempe tørre ut… De fikk en dose vann tidligere i dag, men her skal det jammen meg  ikke stå på vannet….!

 

 

Ha en fin kveld!

 

Klem Anita

4 kommentarer:

  1. Ja, majs är underbart gott, Anita. jag förstår att ni längtar:) Min misslyckades helt i år, så vi får vara utan:(
    Ha det gott,
    Charlotta

    SvarSlett
  2. Å så spennende!! Helt fantastsik følelse å kunne høste sin egen mais!! Fasinerende!

    SvarSlett
  3. Hej igen Anita,
    Jag vet inte färgen på blommorna till rosenbönan Czar och inte heller hur hög den blir. Men den blir hög och behöver något att klättra på! Däremot vet jag att de är goda att skörda som gröna baljor och äta kokta. Vill man hellre låta baljorna mogna, får man stora vita "butter beans" som man kan torka och sedan till exempel ha i soppa om vintern.
    Ha det gott,
    Charlotta

    SvarSlett
  4. Så spennende med maisplanter. Det må jeg bare prøve til neste år. Ser flere på parsellen som har det.
    Kommer det bare en mais pr plante som du har i potten, eller kommer det flere mais?
    Aina

    SvarSlett