mandag 28. juni 2010

Den første rosen er kommet…..

Her er den første rosen som blomstrer i min hage….litt sent når jeg ser hvordan rosene blomstrer rundt på bloggene deres…

Men uansett, det er såååå kjekt når de første rosene begyner å springe ut…

27.06.2010 059 

27.06.2010 060 

27.06.2010 012

Jeg er så glad i denne hvite rosen. Den heter Schneewaizer…det er en  slyngrose, den er kraftigvoksene, og rosene lukter litt…

Jeg har to planter av denne sorten rose på terrassen. Denne terassen har vi laget forann garasjen vår. Den ligger i sør, så her har vi live for nordavind…I “live hålå” trives både vi og rosene….

….men ikke alle rosene. Jeg har også hatt to andre slyngroser her. De var røde og het Sympati.  De har klatrert på en murveggen her. Men etter den harde vinteren vi hadde i vinter så har de rosetrærne fått seg en knekk…..Det er liv i dem, men som det syns på det første bilde er de ikke særlig fine…

27.06.2010 016 

27.06.2010 064  

I dag så har jeg tatt og flyttet dem…klippet dem helt ned og plantet dem en annen plass i hagen.

Ved muren har jeg  nå plantet to nye Schneewaizer roser…. Det skal blir flott når disse hvite får breie seg i espaljeen…. Tror det vil bli fint med hvite roser til den grå muren…Nede ved rosene vokser det lavendel….Jeg innbiller meg at det er bra med lavendel rundt roseføttene….tror at dette vil holde lusene borte…er det innbilning mon tro???

 

  27.06.2010 071   27.06.2010 075  

27.06.2010 074   27.06.2010 078

27.06.2010 084   27.06.2010 083

Jeg glemte og ta bilde av selve stentrappen her…. Den går fra terrassen og ned til plenen…..ble så betatt over det som vokser rundt trappen og i selve trappetrinnet (det er en trapp med ett trinn…) Plantene står nå i blomst her…Torskemunn, kryptimian, og  nederst en takløk, husker ikke sorten….det er litt annen takløk som også vokser rundt dette området, men de blomstrer ikke enda..

I dag skal jeg på kake til mammen min. Hun har bursdag i dag!

Hipp Hurra for deg mamma og gratulere så mye med dagen!!

Ønsker alle som er innom en fin uke!

 

Takker for alle som tar seg tid til å legge igjen en kommentar…..setter pris på være og en av dem!

Klem Anita

5 kommentarer:

  1. Nydelige bilder. For en flott uteplass du har, blir sikkert nydelig med mange hvite roser mot murveggen. Så heldig du er som har utsprungne roser. Mine står i knopper enda og jeg venter og venter.
    Ønsker deg en fin ny uke.
    Klem fra Mio

    SvarSlett
  2. Ja, nu är det härligt, när rosorna kommer! Idag hade min austinros 'Constance Spry' slagit ut:)
    Ha det gott,
    Charlotta

    SvarSlett
  3. Gratulerer med dagen til din mor, og med den første rosen!
    Det er stor forskjell på når det blomstrer i hagene i det langstrakte land. Jeg venter, og lengter på mine valmuer!

    Ha en fin feiring av din mors bursdag!

    SvarSlett
  4. Så nydelig blogg og hage du har. Skjønn rose. Ikke lenge nå så står de i fullt flor. Mine roser er heller ikke kommet i blomst e
    Jeg koste meg veldig her hos deg, ser nydelig ut på bildene dine.
    nda, og det er så spennende å vente på dem. Jeg har dessverre mistet en del av dem i vinter.

    Hilsen Lisemoren

    SvarSlett
  5. Hej Anita!

    Du har det bara för vackert! Fin ros.... det är härliga tider nu....

    Angående ramen kring bilderna du undrade över så hänger det ihop med vilken mall du har. Vissa mallar har ram runt bilderna och andra inte. Om man är duktig kan man säkert ta bort ramen ändå och man ändrar i html-koden.... Men det är inte jag. Så om du inte kan redigera html-kod rekommenderar jag dig att byta bloggmall i så fall......

    Lycka till!
    Kram Charlotte - Trädgårdsflow

    SvarSlett