onsdag 21. april 2010

Den store urteboka...

 

 

Jeg har anskaffet meg denne flotte boken om urter. Boken er skrevet av den kjente økologiske urtedyrkeren Jekka McVicar. Boken består også av et oppslagsverk over Jekkas 100 favoritturter. Foruten faktadelen om de enkelte urtene, så er det også mange fine og illustrerende bilder i boken…

Jekka McVicar har en egen hjemmeside som er verd et besøk, du finner den her.

Skulle ønsket meg en tur til hennes hage….en urtetur til Jekka! Det hadde vært noe det!!

 

 

Bøker 011  Bøker 013

Som jeg har nevnt tidligere, så har jeg snekret meg noen kasser, eller opphøyede bed, og her skal jeg nå så urter og grønnsaker….Men her kreves det planlegging….

Pipeløk som er det første bilde ovenfor, kan brukes på samme måte som vanlig gressløk, men jeg ønsker disse på grunn av blomstene

Kinagressløk som av avbildet ved siden av pipeløken, vil jeg også plante. Disse smaker mer som hvitløk…men se de flotte blomstene….også de fine og hvite. De er i familie med liljer.

 

Bøker 001   Bøker 006

Bøker 008 

Ellers så vil jeg prøve meg på ulike salater, rødbeter, bønner, og løk. Ulike slag av løk. Jeg beveger meg virkelig på ukjent grunn når det kommer til det å dyrke løk, men det vil jeg prøve….og håper jeg får det til. Jeg må nok få setteløk på hus ….

I kveld har jeg sittet og lest og kost meg med denne urteboken, og jeg har satt opp en liten liste over hva jeg ønsker å ha i de nye bedene mine i drivhushagen…. I morgen skal jeg en tur på plante utsalget og se om de har småspirer, setteløk og frø av noe av det som står på listen min…

Tvi,tvi

Klem Anita

4 kommentarer:

  1. Urteboka av Jekka McVicar er kjempefin ,har den selv og den er et must for urteelskere.
    Spennende med de urtekassene du har laget, gleder meg til å se bilder utpå sommeren ;-)

    SvarSlett
  2. Denne boka så jo virkelig flott ut! hehe, jeg lurer nå litt på hvor LITEN den lista blei.. hihi!! Håper du får tak i alt på lista di! Så gøy at du har snekra opphøyde bed, jeg snekra noen i fjor, og du og du så greit det er!! Nå satser jeg på at de blir fortere klare til dyrking, iogmed at de er opphøyde. Gleder meg til å komme igang med kjøkkenhagen igjen!

    Jeg har urter i et eget bed (et stort "urtehjul") men i år må nok disse flyttes, da det antagelig blir bygging her.

    Kinagressløk kunne jeg virkelig tenke meg i hagen :o)

    SvarSlett
  3. Den boken så fin ut! Det er så spennende å bevege seg inn på ukjent mark :) Jeg skal så noen få, enkle grønnsaker og krydderurter for første gang i år og gleder meg til å bli kjent med de nye vekstene :)

    Headeren din er forresten så nydelig og delikat!

    SvarSlett
  4. Veldig kjekt når en kan finne kjekke bøker som både inspirerer og er nyttige.
    Håper du finner plantene du er på jakt etter.

    Jeg har lyst på drivhus på hytta, der er vi hele sommeren, helt fra mai og ut august. Har jo et gammelt som jeg hadde på "gården" så kanskje det går an å få gjort noe med det.

    Forstår vi er ikke fra samme plass, men nesten. Du får si hei visst du ser meg. Jo det skal bli kjekt å se fana i bruk. Treget at jeg hadde slengt ut at den trengde fornying, for hadde aldri trodd det var så mye arbeid.

    Lykke til med plantingen

    SvarSlett